
Fet stil text under blogginläggets bild som beskriver bilden och inläggets innehåll och budskap
Bakgrund
Texten börjar här
Teori & Erfarenhet
Föreläsningen består av teoretiska delar där fakta presenteras, förklarar och diskuterar samt empiriska inslag där föreläsaren berättar om verkliga händelser och personlig erfarenhet från yrkeskarriären.
Presentation av föreläsningen
Område inom socialpsykologi med speciell inriktning på mänskligt beteende när det gäller övertygelse, inflytande och efterlevnad. Området fokuserar på att utforska psykologiska principer bakom varför människor säger "ja" och hur dessa insikter kan tillämpas i olika sammanhang som marknadsföring, försäljning och förhandlingar m.fl.
Socialpsykologiska och psykologiska insikter om mänskligt beteende kan användas för strategier när det gäller övertalning i både professionella och personliga sammanhang. Några konkreta exempel i professionella sammanhang kan vara strategier för att hantera politiska motståndare, negativt inställda journalister eller påverka just din målgrupp i önskvärd riktning.
I privata sammanhang går det att vara kreativ och plocka russinen i kanan och använda hela batteriet av åtgärder för att hitta sociala svagheter. Du kanske vill använd dessa framgångsrikt i diskussioner, argumentationer eller privata målsättningar i interaktionen med din familj, vänner eller arbetskamrater.
Exempel på innehåll
Människor har en tendens att återgälda tjänster och förmåner
När människor har åtagit sig något är de mer benägna att hålla sitt löfte och vara konsekventa
Människor imiterar andra personer för att avgöra vad som är rätt beteende i osäkra situationer
Människor är mer benägna att följa någon som uppfattas som en auktoritet
Människor är mer benägna att bli påverkade av personer de tycker om eller har gemensamma drag med
Uppfattningen om att något är begränsat eller sällsynt gör det mer attraktivt


